Nowy rok szkolny nadszedł nieubłaganie. Dzieci w końcu poszły do szkoły po bardzo długim odpoczynku. Dorośli wrócili do swojej standardowej rutyny. Niestety obserwując dzieci idące do szkoły nasuwają się bardzo pesymistyczne wnioski. Zwłaszcza widząc małe dzieci z klas nauczania początkowego możemy dojść do wniosku, że coś jest nie tak. Często małe dzieci niosą na plecach tornistry, które ważą mniej więcej tyle, co one same.
Drodzy Rodzice, czy zwracacie szczególną uwagę na prawidłowy rozwój kręgosłupa Waszego dziecka? Czy zastanawialiście się, co jest dla nich największym zagrożeniem? Należy pamiętać o trzech prostych rzeczach. Obecnie kręgosłup dziecka jest niszczony głównie przez:
- brak ruchu,
- nieprawidłową postawę,
- złe siedzenie ciężkie plecaki.
To nie Hello Kitty ani Spiderman są niezbędne na plecach w drodze do szkoły dziecka. Kluczowa jest waga plecaka, odległość, sposób, w jaki jest on niesiony i oczywiście odstępy czasu między przenoszeniem ciężaru. Ortopedzi ostrzegają, aby sprawdzać zawartość plecaków naszych dzieci i wyciągać z nich nieistotne, czy niepotrzebne w danym momencie rzeczy.
Jak ciężki może być plecak?
Waga tornistra wraz z zawartością, oczywiście według literatury, nie powinna przekraczać więcej niż 10% wagi osoby, która go nosi. Najlepiej jest nosić plecak na obu ramionach za pomocą długich, luźnych pasków. Materiał powinien być solidny i twardy z usztywnieniem na plecach, które powinno kopiować ich kształt. Zdaniem naszych ekspertów tornister musi posiadać również poziomy pasek mocujący go dookoła tułowia dziecka.
Jak siedzieć, aby nie męczyć pleców?
Jeśli chodzi o odpowiednie siedzenie, np. podczas nauki – dziecko powinno mieć zapewnioną prawidłową pozycję bez przeciążania mięśni pleców. Ortopedzi ostrzegają, że dziecko nie może odczuwać bólu podczas długiego siedzenia. Nachylenie oparcia do siedziska powinno być pod kątem prostym, taki sam kąt powinien być między udami a łydkami, nie zapominając o odległości od czytanego tekstu.
Podsumowując
Nie ma potrzeby omawiania ostatniego punktu. Na jego odpowiednią interpretację wystarczy powiedzieć: „Każda aktywność fizyczna powinna przynosić radość, dobre samopoczucie i przyjemność. Brak ruchu oznacza dla dziecka większe ryzyko niż bycie w ruchu!”