tel. 61 66 88 444     recepcja@szpitalpodolany.pl
tel. 61 66 88 444     recepcja@szpitalpodolany.pl
574241D5-C691-42B2-BC18-61E04CC7D3A7

Rodo

OBOWIĄZEK INFORMACYJNY RODO

PACJENT PODMIOTU WYKONUJĄCEGO DZIAŁALNOŚĆ LECZNICZĄ

Zgodnie z art. 13 ust. 1 i 2 Rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) 2016/679 z dnia 27 kwietnia 2016 r.  w sprawie ochrony osób fizycznych w związku z przetwarzaniem danych osobowych i w sprawie swobodnego przepływu takich danych oraz uchylenia dyrektywy 95/46/WE (ogólne rozporządzenie o ochronie danych) (Dz.U.UE.L.2016.119.1 z dnia 4 maja 2016 r.) (dalej „RODO”) informuje się co następuje

Dane Administratora Danych Osobowych [dalej ADO]

Administratorem Pani/Pana danych osobowych jest Poznańskie Centrum Otolaryngologii Sp. z o.o. Spółka Komandytowa, ul. Straży Ludowej 37, 60-465 Poznań. Z Administratorem Danych Osobowych można się skontaktować telefonicznie pod numerem +48 61 61 66 88 444 lub pisemnie kierując korespondencję na adres siedziby Administratora Danych Osobowych, albo za pośrednictwem email: recepcja@szpitalpodolany.pl

Dane kontaktowe Inspektora Ochrony Danych [dalej IOD]

Administrator Danych Osobowych wyznaczył Inspektora Ochrony Danych  Pana Mariusza Kończaka z którym można się skontaktować poprzez adres e-mail: iod@szpitalpodolany.pl,  lub pisemnie kierując korespondencję na adres siedziby Administratora Danych Osobowych. Z inspektorem ochrony danych można się kontaktować we wszystkich sprawach dotyczących przetwarzania danych osobowych oraz korzystania z praw związanych z przetwarzaniem danych.

Cele i podstawy przetwarzania danych.

Przetwarzanie Pani/Pana danych osobowych jest niezbędne do celów udzielania świadczeń zdrowotnych w tym w szczególności:

 

·   ustalenia, potwierdzenia Pani/Pana tożsamości przed udzieleniem świadczeń zdrowotnych: (podczas rejestracji, w gabinetach lekarskich),

·       diagnozowanie i leczenie, profilaktyka zdrowotna, rehabilitacja, orzekanie o stanie zdrowia, prowadzenie dokumentacji medycznej.,

·   zapewnienia opieki zdrowotnej oraz zarządzania udzielaniem świadczeń zdrowotnych, w tym rozpatrywania skarg  i wniosków,

·   podejmowania działań w zakresie profilaktyki zdrowotnej, w tym informowania o możliwości skorzystania ze świadczeń zdrowotnych lub przekazywania zaproszeń na badania,

·   zapewnienia zabezpieczenia społecznego, w tym wystawiania zaświadczeń lekarskich i zwolnień,

·       realizacji obowiązków prawem określonych w zakresie rejestracji i archiwizacji nagrań z rozmów telefonicznych w związku z udzielaniem przez jednostkę świadczeń zdrowotnych, przechowywanie dokumentacji medycznej, zgłaszanie danych do rejestrów medycznych, przesyłanie danych do Narodowego Funduszu Zdrowia

·   Prowadzenie badań naukowych i statystycznych: analiza danych medycznych w celu poprawy jakości usług medycznych, opracowywanie statystyk medycznych.

Rozporządzenie RODO:

·       art. 6 ust. 1 lit. c) RODO

·       art. 6 ust. 1 lit. c) w związku z art. 9 ust. 2 lit h) RODO

W związku z przepisami:

·   art. 24 ust. 1 i art. 25 Ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

·   art. 26-29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2023 r. poz. 1137)

·   art. 6 ust. 1 lit. c RODO w zw. z art. 42 ustawy z dnia 2 grudnia 2009 r. o zawodach lekarza i lekarza dentysty (Dz.U. z 2022 r. poz. 2331),

·   art. 21 ustawy z dnia 15 lipca 2011 r. o zawodach pielęgniarki i położnej (Dz.U. z 2021 r. poz. 675)

·   art. 26-29 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2023 r. poz. 1137)

·   art. 4 Ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia

·   art. 6 ust. 1 lit. c RODO w zw. z art. 28-30 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2023 r. poz. 991) oraz art. 15-18 ustawy z dnia 28 kwietnia 2011 r. o systemie informacji w ochronie zdrowia (Dz.U. z 2022 r. poz. 1555)

·   Ustawa z dnia 29 czerwca 1995 r. o statystyce publicznej

·   Ustawa z dnia 27 sierpnia 2004 r. o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych

·   Ustawa z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej w tym art. 28-30 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2023 r. poz. 991)

·   Ustawa z dnia 8 czerwca 2001 r. o zawodzie psychologa i samorządzie zawodowym psychologów.

·   art. 6 ust. 1 lit. e RODO w zw. z art. 27 ustawy z dnia 6 listopada 2008 r. o prawach pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta (Dz.U. z 2023 r. poz. 1137) oraz art. 47 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej (Dz.U. z 2023 r. poz. 991).

 

Pani/Pana dane mogą być także przetwarzane w celach archiwalnych, naukowych lub statystycznych

Rozporządzenie RODO:

·       art. 6 ust. 1 lit. c) RODO

·       art. 9 ust. 2 lit. j) RODO

Pani/Pana dane mogą być także przetwarzane na potrzeby prowadzenia ksiąg rachunkowych oraz rozliczeń podatkowych.

Rozporządzenie RODO:

·       art. 6 ust. 1 lit. c) RODO

W związku z przepisami:

·       Ustawa z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości

Pani/Pana dane mogą być również przetwarzane w celu obrony praw i dochodzenia roszczeń przez ADO w związku z prowadzoną przez niego działalnością.

Rozporządzenie RODO:

·       art. 6 ust. 1 lit. c) RODO

·       art. 6 ust. 1 lit. f) RODO

·       art. 9 ust. 2 lit  f)  RODO

Jeśli wyraziła/ł Pani/Pan zgodę na komunikację marketingową, Pani/Pana dane mogą być wykorzystywane dla celów  marketingowych.

Rozporządzenie RODO:

·       art. 6 ust. 1 lit. a) RODO

·       art. 6 ust. 1 lit. a)  w związku z 9.ust. 2 lit. a) RODO

Okres przechowywania danych.

ADO zobowiązany jest do prowadzenia, przechowywania i zabezpieczania dokumentacji medycznej, której treść i zakres określają obowiązujące przepisy prawa.

Ustawy z dnia 06 listopada 2008 r. o Prawach Pacjenta i Rzeczniku Praw Pacjenta

Co do zasady dokumentacja medyczna jest przechowywana, przez okres 20 lat – licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego w niej wpisu, za wyjątkiem:

·    dokumentacji medycznej w przypadku zgonu pacjenta na skutek uszkodzenia ciała lub zatrucia, która jest przechowywana przez okres 30 lat – licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpił zgon;

·    dokumentacji medycznej zawierającej dane niezbędne do monitorowania losów krwi i jej składników, która jest przechowywana przez okres 30 lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym dokonano ostatniego wpisu;

·    zdjęć rentgenowskich przechowywanych poza dokumentacją medyczną pacjenta, które są przechowywane przez okres 10 lat -, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wykonano zdjęcie;

·    skierowań na badania lub zleceń lekarza, które są przechowywane przez okres: 5 lat – licząc od końca roku kalendarzowego, w którym udzielono świadczenia zdrowotnego będącego przedmiotem skierowania lub zlecenia lekarza, 2 lata – licząc od końca roku kalendarzowego, w którym wystawiono skierowanie – w przypadku gdy świadczenie zdrowotne nie zostało udzielone z powodu niezgłoszenia się pacjenta w ustalonym terminie, chyba że pacjent odebrał skierowanie;

·    dokumentacji medycznej dotyczącej dzieci do ukończenia 2. roku życia, która jest przechowywana przez okres 22 lat.

Po upływie ustawowego czasu przechowywania dokumentacji medycznej będzie niszczona w sposób uniemożliwiający identyfikację Pacjenta, którego dotyczyła. Dokumentacja medyczna przeznaczona do zniszczenia może być wydana pacjentowi, jego przedstawicielowi ustawowemu lub osobie upoważnionej przez pacjenta.

Jeżeli wyraził/a Pan/Pani na komunikację w celach marketingowych, dane będą przetwarzane do momentu wycofania przez Panią/Pana zgody na przewarzanie danych osobowych w tych celach.

Odbiorcy danych.
Udostępnianie danych.
Powierzanie przetwarzania danych.

Pani/Pana dane osobowe będą udostępniane uprawnionym na podstawie przepisów prawa organom i podmiotom publicznym: w szczególności: NFZ, Ministerstwu Zdrowia, Centrum e-Zdrowie, innym podmiotom udzielającym świadczeń zdrowotnych do zapewnienia ciągłości leczenia, a także kancelarii prawnej, poczcie, kurierowi, transportowi medycznemu oraz podmiotom, z którymi ADO zawarł umowy powierzenia przetwarzania danych osobowych w szczególności: zewnętrznemu podmiotowi usług IT, zewnętrznemu hostingodawcy, zewnętrznemu podmiotowi usług kadrowo / płacowych, organy ścigania.

Informacja o przekazywaniu danych do państw trzecich.

Pani/ Pana dane osobowe nie będą przekazywane do podmiotów zlokalizowanych poza Europejskim Obszarem Gospodarczym.

Informacje o zautomatyzowanym podejmowaniu decyzji.

Pani/Pana dane osobowe nie będą wykorzystywane do zautomatyzowanego podejmowania decyzji w trym profilowania.

Informacja o dobrowolności podania danych osobowych.

Podanie danych osobowych jest warunkiem niezbędnym do udzielenia świadczeń zdrowotnych ze względu na wymogi prawne nałożone na ADO, w tym m.in. konieczność prowadzenia, przechowywania i udostępniania dokumentacji medycznej. Odmowa podania danych może być podstawą do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego. Podanie danych jest również niezbędne do wystawienia rachunku lub faktury. Podanie danych osobowych w celach marketingowych jest całkowicie dobrowolne, brak zgody na komunikację marketingową nie może być podstawą do odmowy udzielenia świadczenia zdrowotnego.

Prawa osoby której dane dotyczą.

Ma Pani/Pan prawo do:

·       Prawo dostępu do danych (art. 15 RODO), w tym prawo do uzyskania informacji o źródle pochodzenia danych, gdy nie zostały one zebrane bezpośrednio od Pani/Pana.

·       Prawo do sprostowania danych (art. 16 RODO).

·       Prawo do usunięcia danych („prawo do bycia zapomnianym”) (art. 17 RODO) – w przypadkach przewidzianych w przepisach RODO.

·       Prawo do ograniczenia przetwarzania danych (art. 18 RODO).

·       Prawo do przenoszenia danych (art. 20 RODO).

·       Prawo do sprzeciwu wobec przetwarzania danych (art. 21 RODO).  

·       Prawo do cofnięcia zgody na przetwarzanie danych w dowolnym momencie (art. 7 ust. 3 RODO) – w przypadku, gdy przetwarzanie odbywa się na podstawie zgody. Cofnięcie zgody nie wpływa na zgodność z prawem przetwarzania, którego dokonano na podstawie zgody przed jej cofnięciem.

Zakres każdego z tych praw oraz sytuacje, z których można z nich skorzystać, wynikają  z przepisów Rozporządzenia. Z praw tych może Pan/Pani skorzystać składając wniosek u Administratora. Ma Pani/Pan prawo wniesienia skargi do Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych, gdy uzna Pani/Pan, iż przetwarzanie danych osobowych Pani/Pana dotyczących narusza przepisy RODO. Pani/Pana dane nie będą podlegały zautomatyzowanemu podejmowaniu decyzji, w tym o profilowaniu. Pani/Pana dane nie są przekazywane poza Europejski Obszar Gospodarczy (EOG). W celu skorzystania z powyższych praw należy skontaktować się z Inspektorem Ochrony Danych.

Informacje dotyczące przetwarzania danych osobowych pozyskanych z innych źródeł.

W sytuacji, kiedy w Pani/Pana imieniu działa przedstawiciel ustawowy / opiekun prawny / kurator / osoba trzecia informujemy, Pani/Pana dane dotyczące pozyskane zostały od wymienionych kategorii osób.  W przypadku kontynuowania leczenia rozpoczętego w innym podmiocie medycznym Pani/Pana dane mogą być udostępnione przez ten właśnie podmiot. W przypadku usług medycyny pracy dane są udostępniane przez pracodawcę.